La télérelève des compteurs d’eau : nouveau service ou nouveau gadget numérique ?
Empowering water consumers through smart metering: evidence from a field study in a residential suburb of Montpellier (South of France)
RésuméPour faire face à la pénurie croissante en eau, la législation française incite les gestionnaires d’eau à améliorer la performance de leurs réseaux d’eau en réduisant les fuites et en incitant les usagers à économiser l’eau. C’est en particulier le cas des réseaux d’eau urbaine. Les compteurs communicants semblent une solution intéressante pour atteindre de tels objectifs, informant les gestionnaires et les usagers de leur consommation en temps réel et permettant de paramétrer des alertes. Ce taux d’adoption reste cependant en France très faible. Cet article cherche à en explorer les raisons : est-ce du fait d’un manque d’information ou d’une méfiance par rapport à cette nouvelle technologie ? Pour cela, il présente le résultat d’une expérimentation réalisée dans un quartier résidentiel de Montpellier Méditerranée Métropole. 261 ménages ont été équipés et informés personnellement de la mise à disposition d’un service de télérelève; 77 d’entre eux ont été ensuite interrogés sur leur perception de ce service. Le taux d’activation reste très faible, ce qui ne semble dû ni à un problème d’information, ni de manque de maîtrise de cette technologie ou d’attitude négative vis-à-vis d’elle. Des recherches doivent donc être poursuivies pour voir si ce n’est pas dans la dernière étape que l’explication peut se trouver : le passage de l’intention à l’action.
Abstract
In a context characterized by increasing water scarcity, French environmental laws highly incite water managers to improve network performances by reducing water leaks and users to save water. Smart metering seems a new interesting solution to reach such objectives, by informing water managers and users on real-time consumption. This article aims to explore its current adoption in France by urban users of this new technology, which seems to theoretically deliver a range of benefits either for water managers or water users. In particular, it allows for urban water users to consult their daily water consumption and to create SMS or email-alert messages to inform them when water consumption exceeds a pre-defined threshold. But results show that this technology is not adopted, with a very low subscription rate. Is it because users and especially households are ill-informed or ill-intentioned against this new technology? In order to better understand reasons underlying such a low rate, we conducted a natural field experiment study in a residential suburb of Montpellier (South of France). 261 households where equipped from January 2015 with smart meters and officially informed in June-July of the associated services (reading daily water consumption, defining warning system in case of own-defined level of overconsumption). We took special care to inform them, in particular by testing two modes of individual communication (by mail or face-toface), but the adoption is still low. We then conducted a household survey to identify the potential obstacles and to know their social representations of words “water” and “remote reading”. 77 households answered, revealing no technical obstacles (like low interests/levels in new technologies) and highlighting that remote reading seems related mostly to positive connotations (like useful, simple, allows to be warned of a water leak or of an excess level of consumption). Further researches have then now to focus on the last step, that one which goes from intention to action.
1 UMR G-Eau – Irstea – 361 rue Jean-François-Breton – BP 5095 – 34196 Montpellier cedex 5
2 Montpellier Méditerranée Métropole – Direction de l’eau et de l’assainissement – Service Gestion intégrée de l’eau – 50, place Zeus – CS 39556 – 34961 Montpellier cedex
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